آيا مي دانيد بسياري از مراجع سئو، کنيباليزيشن را به اشتباه تعريف مي کنند و صرفا به معني حضور چند صفحه از يک سايت در نتايج جستجوي گوگل نيست؟



بسياري به اشتباه، کنيباليزيشن را به شکل زير تعريف مي کنند:



کنيباليزيشن يعني در يک کلمه کليدي دو صفحه از سايتمان ايندکس شده باشد.


 در اينجا عبارت "قيمت پژو 405" در گوگل سرچ شده و دو نتيجه از سايت باما آمده است. اولي آگهي هاي پژو 405 GLX و دومي آگهي هاي پژو 405 در مدل هاي مختلف آن.


واضح است که اين موضوع يک گمراهي براي مخاطبان ايجاد مي کند و مخصوصا اينکه نتيجه بالاتر، صفحه اي متفاوت از نياز اصلي مخاطبان را ارائه مي دهد.


اما در اين مثال، به راحتي مي توان با توجه به عنوان صفحه، روي گزينه صحيح کليک کرد چرا که در نتيجه اول، عبارت پژو 405 GLX و در نتيجه دوم، عبارت پژو 405 آمده است و گوگل بعد از مدتي با توجه به کليک هاي مخاطبان، صفحه بهتر را در نتايج حفظ کرده و صفحه اشتباه را از نتايج حذف اين کوئري حذف مي کند.


 


فرض کنيد شما در گوگل عبارت "سئو داخلي" را جستجو کرده ايد. از يک سايت دو نتيجه زير را در نتايج مشاهده مي کنيد:



  • 8 نکته مهم و اساسي از سئو داخلي سايت

  • 5 مورد از سئو داخلي که حتما بايد بدانيد


در اينجا، اين سايت 2 مطلب درباره يک موضوع دارد که مخاطب با خواندن هر يک، نکاتي که در ديگري هستند را از دست مي دهد و بنابراين مي توان با ادغام کردن اين 2 مطلب در يک مطلب جامع، بيشترين داده ها را به مخاطب ارائه داد.


 


کنيباليزيشن موضوعي است که بايد آن را جدي بگيريد. در غير اين صورت ضربه سنگيني به سئو سايت شما مي زند. کنيباليزيشن مستقيما روي رتبه بندي شما در نتايج گوگل تاثير منفي مي گذارد.


cannibalization در عمل زماني اتفاق مي افتد که سايت شما در يک کلمه يا عبارت کليدي ، با چند صفحه مختلف در نتايج ظاهر شود. اين مشکل خيلي وقت ها مي تواند به صورت ناخواسته اتفاق بيافتد. و معمولا ناشي از ساختار اشتباه معماري سايت ها مي باشد. براي مثال زماني که يک دسته بندي از سايت شما دقيقا با يک صفحه لندينگ پيج از سايتتان ، بر روي يک کلمه کليدي هدف گذاري شده اند. خيلي وقت ها حتي نزديک بودن کلمات کليدي مي تواند اين مشکل را ايجاد نمايد.


از طرف ديگر براي خيلي از سايت ها زماني اين اتفاق مي افتد که به دستورالعمل هاي گوگل احترام نمي گذارند. گوگل به شدت مخالف اين موضوع است که شما چند صفحه از سايتتان را براي گرفتن رتبه بهتر ، با يک کلمه کليدي پر کنيد. معمولا افرادي که دانش سئو خود را آپديت نکرده اند ، از اين استراتژي استفاده مي کنند. چون در چند سال پيش اين اقدامات جواب مي داد. ولي امروزه الگوريتم هاي گوگل پيشرفت شگفت انگيزي کرده اند و با اين حرکات اشتباه تنها به سئو سايت خودتان ضربه مي زنيد.


چرا کنيباليزيشن در کلمات کليدي يک مشکل به حساب مي آيد؟


نکته اين است که اگر چند صفحه بخواهند براي يک کلمه کليدي رتبه بندي شوند، کدام صفحه براي جستجو کنندگان مناسب تر است!؟


هنگامي که ربات هاي گوگل در سايت شما به خزش مي پردازند ، مشاهده مي کنند که چندين صفحه مختلف براي يک کلمه کليدي “مرتبط” وجود دارند. اما گوگل مجبور است از بين اين صفحه ها ، با ارزش ترين گزينه را انتخاب کند.


براي مثال خيلي از افراد هنگامي که سايت خود را با 2 نتيجه چهارم و پنجم در صفحه اول نتايج گوگل مشاهده مي کنند ، بسيار خوشحال مي شوند. در حالي که نمي دانند اگر اين مشکل را برطرف کنند حتي ممکن است بتوانند نتيجه اول يا دوم شوند و CTR بيشتري دريافت کنند. سخت در اشتباه هستيد اگر انتظار داشته باشيد که با اين استراتژي ، ارزش سئو سايت خود را ارتقاء دهيد. با اين کار در عمل علاوه بر اينکه ارزشي براي سئو سايتتان ايجاد نکرده ايد ، بلکه فرصت هاي موجود را از خودتان گرفته ايد. حتما سعي کنيد مقالات به روز شده سئو سايت را مطالعه کنيد تا از اين مشکلات دوري کنيد.


 


چند دليل مهم براي دوري از cannibalization


نرخ تبديل : چرا وقت و انرژي خودمان را تلف کنيم؟! آن هم بر روي صفحات مختلف يک سايت که همگي هدف مشترک دارند . بدون شک يکي از اين صفحات نرخ تبديل بهتري دارد. پس تمام تلاش و تمرکز شما بايد روي همان صفحه باشد.


کيفيت محتوا : بدون شک اگر چند صفحه را با يک کلمه کليدي هدف بگيريد ، محتواي آن ها خيلي به هم نزديک مي شوند. اين موضوع باعث مي شود که صفحات شما در معرض خطر محتواي تکراري قرار گيرند. و حتي اگر جزء محتواي تکراري به حساب نيايند به دسته محتواي کم ارزش مي روند. اين موارد به سايت ما ضربه مي زنند و ديگر به عنوان يک مرجع در زمينه کاري خود شناخته نمي شويم.


بک لينک : بدون شک دريافت لينک از سايت هاي ديگر اگر به درستي انجام شود ، بر روي بهينه سازي سايت شما تاثير مثبت مي گذارند. حال تصور کنيد که شما براي يک مفهوم واحد ، چند صفحه در سايتتان ايجاد کرده ايد. بنابراين لينک هايي که دريافت مي کنيد بين آن ها پخش مي شوند. در حالي که به راحتي مي توانستيد با تمرکز بر روي يک صفحه در آن مفهوم کليدي جايگاه مناسبي کسب کنيد.


 


 


چگونه مي توانيم مشکل کنيباليزيشن را حل کنيم ؟


استفاده از تگ کنونيکال


شما حتما بايد استراتژي مناسب براي انتخاب کلمات کليدي داشته باشيد. بايد سعي کنيد براي هر صفحه از سايت خود تنها يک کلمه کليدي را مورد هدف قرار بدهيد. اگر به دليلي مجبور شديد چند صفحه بسيار نزديک به هم داشته باشيد ، حتما از تگ کنونيکال استفاده کنيد. با استفاده ار اين تگ براي گوگل مشخص مي کنيد که کدام صفحه منبع اصلي مي باشد.


بعضي ها فکر مي کنند که استفاده از تگ کنونيکال به اين معنا است که تنها يک صفحه اصلي و کانوني در نتايج گوگل ظاهر مي شود. در صورتي که اصلا به اين شکل نيست. شما با استفاده از تگ کنونيکال به گوگل مي گوييد که فلان صفحه ، صفحه اصلي در اين زمينه مي باشد. اما اگر کاربر عبارتي را جستجو کند که پاسخ آن در صفحه ي کانوني نباشد و در ديگر صفحه هاي مرتبط باشد ، گوگل آن صفحه را به کاربران نمايش مي دهد. حتي با وجود اينکه تگ کنونيکال آن صفحه به صفحه اصلي اشاره کند.


اما با همه اين تفاسير ، شما علاوه بر سئو بايد تجربه کاربري را هم در نظر بگيريد. براي کاربران معمولا پراکندگي يک موضوع در صفحات مختلف ، تجربه جالبي نمي باشد. تا جايي که مي توانيد از صفحه هاي با محتواي کامل استفاده کنيد.


استفاده از ريدايرکت 301


اگر شما در سايت خود با کنيباليزيشن مواجه شده ايد، مي توانيد از ريدايرکت 301 استفاده نماييد. در اين روش ابتدا بايد تمام صفحاتي که يک مفهوم مشترک را مي رسانند ، پيدا کنيد. سپس بهترين نسخه آن را نگه داريد و مابقي صفحات مشابه را بر روي آن صفحه اصلي ، ريدايرکت 301 نماييد. با اين کار 2 اقدام مهم انجام داده ايد. اول اينکه اعتبار لينک هاي صفحات کپي را به صفحه اصلي انتقال مي دهيد . و دوم اينکه کاربران را از سردرگمي در مي آوريد و مستقيما به سمت نسحه کامل و اصلي هدايت مي نماييد.



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Craig پارس سازه انرژی البرز | تولید کننده انواع شیرآلات،اتصالات،لوله،ابزار دقیق و پیچ و مهره صنعتی Kirt منبع تحت فشار دهیاری خسروشیر کلینیک مددکاری اجتماعی Tricia Ben موزیک 64